Zaterdag voor kerst viel opeens het internet uit. De tv ontving evenmin enig signaal van het modem. Na een aantal keren opnieuw uit- en aanzetten van het modem (dat online advies via de rap oplopende verbruikskosten op onze gsm’s hadden we echt niet nodig van onze provider, dat kunnen we zelf ook wel bedenken) gingen we over tot pogingen om onze provider Xs4all telefonisch te benaderen. Daar deden we een paar dagen over, het was nogal druk bij de helpdesk.
Nog een geluk dat
manlief een abonnement heeft waarbij hij in ieder geval onbeperkt kan bellen
binnen de landsgrenzen. Via twitter kregen we tegenstrijdige berichten “dat ze
prima bereikbaar waren en zelfs zonder wachttijd” … Uiteindelijk kwam telefonisch
contact tot stand. In de tussentijd had ik zelf al een toevalligheidje ontdekt in
het Eindhovens Dagblad … Die zaterdag zou er een spoedreparatie plaatsvinden
door Reggefiber die de aansluitingen uitvoert. Een dame in onze wijk bleek al
drie weken afgesloten te zijn van de rest van haar wereld die met name rond de
feestdagen buiten de landsgrenzen draait. Zij werd hopelijk met succes (ik heb
er verder niet meer over gelezen in het Eindhovens Dagblad) her aangesloten.
Zij kon de kerstdagen volgen op tv en vooral telefoneren met haar vrienden en
familie over de grens.
Ging het fout bij die aansluiting? Het zal niet de eerste keer zijn dat er in de wijk iemand aangesloten werd en wij op exact hetzelfde moment werden losgekoppeld door een losgetrokken draadje. Gelukkig zagen we het toen voor onze neus gebeuren. Toen dochterlief destijds vroeg of ik nog wel ontvangst had (niet dus) keek ik naar buiten en zag een medewerker van de BAM voor ons huis in de verbindingskast werken. Hij maakte net de stoep weer dicht. Ik holde naar buiten en vroeg of hij ons had losgekoppeld. “Nee”, zei hij, “ik heb iemand aan de … aangesloten, maar ik kan wel even kijken …”. Vervolgens schoof hij de dvd-laadjes met aansluitingen een voor een open en dicht en constateerde vervolgens “daar zit een draadje los, die kan ik wel even vastlassen”. Eureka! Onze internetverbinding was pardoes hersteld.
Daarom dus mijn
veronderstelling dat er zaterdag iets fout is gegaan. Kan gebeuren, maar het
herstellen is nogal lastig. Reggefiber zou komen om de diagnose te stellen en zo
mogelijk te herstellen. Ze zouden vrijdag pas komen, de irritatie groeide in
huis, met name bij de kinderen die door hun belbundel heenvlogen waar ze
normaal onbeperkt op de Wi-Fi kunnen surfen. Zoonlief zit in 6vwo, die komt
inmiddels zwaar in de knel omdat zijn profielwerkstuk niet afkomt. Dochterlief
is hysterisch, haar vriend zit voor vijf maanden in Oostenrijk. Ze kon alleen
maar dromen van hulp van Robert ten Brink met “All you need is love”, maar
helaas die konden we niet informeren zonder internet. Zwijmelen bij de
uitzending zat er evenmin in op kerstavond …
Donderdagmiddag
kregen we opeens een telefoontje dat de monteurs van Reggefiber in de buurt
waren en of ze een dag eerder mochten komen. Tuurlijk, graag zelfs. De monteurs
gingen heen en weer tussen ons modem en de centrale kast. Er werd een nieuw
modem opgehangen, maar vervolgens bleek dat die dan weer door de KPN moet
worden bevestigd. Het oude modem werd terug gehangen, die was immers helemaal
niet defect, maar ook die poort bleek nog steeds dicht. Het signaal kwam gewoon
niet bij ons aan. Er werd telefonisch contact gelegd met KPN om de lijn door te
meten, ook bij KPN was het druk … Na ruim een half uur in de wacht kreeg de
monteur eindelijk iemand aan de lijn om de verbinding te testen.
Conclusie was dat
KPN ons per abuis heeft afgesloten, zoals dat normaliter opzettelijk gebeurt
bij een verhuizing of overstap naar andere provider. Een of andere sukkel heeft
gewoon op de verkeerde knop gedrukt … Simpel zou je denken. Opnieuw op die knop
drukken en familie Schetselaar is uit de brand en vooral in de lucht.
Niets blijkt zo
simpel. Een week later zit de familie nog steeds zonder internet en tv. Alle
dvd’s zijn bekeken en de boeken zijn gelezen. Het gemiddelde humeur daalt naar
Kelvin en belbundels worden rijkelijk bijgekocht … Geen muziek van Spotify en
films op Netflix waar we in beide gevallen voldoende voor betalen.
Het is duidelijk
dat we zwaar aan het afkicken zijn. Maar dat doen we liever op eigen
initiatief, niet omdat KPN weigert een fout toe te geven, die beweerden zelfs
dat de monteurs van Reggefiber nog niet waren geweest, dat ze op vrijdag zouden
komen en dat die afspraak nog altijd stond als een huis …. Eenmaal raden
hoeveel monteurs van Reggefiber er vrijdag zijn gekomen … NUL. Logisch want ze
waren al geweest.
Gisteravond
kregen we een sms’je van Reggefiber “u heeft glasvezeldiensten aangevraagd. U
kunt uw afspraak maken via www……” Huh, wat?
En zo gaat het maar door tussen Xs4all, Reggefiber en KPN en wij zitten
er tussen.
Nu nog een manier
bedenken hoe ik dit blog de lucht in krijg vanaf mijn laptop zonder internet
naar mijn blog.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten