donderdag 2 augustus 2012

Vakantieverhalen - Zon, zee, strand en ... honden!

EINDELIJK! Ja, eindelijk dan toch een kans om mijn favoriete plekje aan de Noordzeekust op te zoeken. Het was strandweer en we hadden er zin in. Natuurlijk moet onze Boxer dan ook mee. Als ex-Hagenees weet ik waar je met hond het strand op kunt, ook overdag in het hoogseizoen en waar bovendien loslopende honden welkom zijn.


Helaas mogen honden lang niet overal op het strand. Ondanks het feit dat Nederland meer dan 1,5 miljoen honden telt en er waarschijnlijk meer gezinnen mét dan zonder een viervoeter zijn, zijn onze viervoeters in het zomerseizoen op de meeste plaatsen op het strand ongewenst. Op veel plaatsen mogen ze hooguit tussen 20.00 en 8.00 uur op het strand en zelfs dan vaak nog aangelijnd.
Gelukkig zijn honden welkom op mijn favoriete stukje strand. In de tijd dat ik in Den Haag woonde, hoefde ik slechts de straat uit te lopen en dan was ik al bij de strandopgang. Ik hoefde slechts één duinpan over. Op de heenweg wel een hele steile, dat moet gezegd worden. Afgelopen week voelde ik mijn kuiten toen we voor de tweede keer in drie dagen tijd naar Den Haag waren gereden. De terugweg van het strand naar de auto is minder steil. Vanaf het strand is er een trap en aan het einde van de duinpan gaat het natuurlijk omlaag i.p.v. omhoog. Maar juist dan, dán voel je de kuitspieren.



Behalve de twee voordelen van dit stukje strand, 1) hond is welkom en mag los, 2) je kuitspieren worden gratis getraind, zijn er meer voordelen. Er is volop plek omdat lang niet iedereen zich bewust is van dit hondenparadijs voor strandliefhebbers. Je kunt er alleen lopend of met de fiets komen. Maar, er is volop parkeerplek en nog gratis ook. Vanaf de parkeerplaats is het korter lopen van auto naar strand dan in menige badplaats waar je bepaald niet voor de deur kunt parkeren, als er al een parkeerplaats te vinden is nadat je de file naar het strand hebt overleefd en je auto niet oververhit is geraakt.
 

Gisteren gingen we weer. De temperatuur was 26 graden aan het strand. Er stond een heerlijk briesje en we genoten natuurlijk weer.



Dit keer met onze logeerhond, Raku. Een King Charles spaniël van drie maanden oud. Gelukkig kan hij niet praten anders zou hij nog verklappen waar ons plekje is.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten