zondag 21 april 2013

Slaapliedje


Onze oudste dochter sliep vooral overdag. Maar als ze wakker was, dan kon ze behoorlijk lawaai maken. Ze krijste wat af en wij als ouders probeerden van alles om haar te troosten en te kalmeren maar vooral liefst in slaap te krijgen. Vandaag las ik via Twitter dat Japanse onderzoekers hebben vastgesteld dat baby’s rustig worden als je met ze gaat lopen. Ja, dat weten we allemaal en hebben we ongetwijfeld allemaal uitgeprobeerd. Vertel eens wat nieuws.

Ik had een draagdoek, we wandelden wat af met de honden en regelmatig ging voor spek en bonen de stofzuiger aan. Als het echt te gek werd, ging manlief ’s avonds laat met de baby in het autostoeltje een stukje autorijden.  Dan belde hij ergens vanuit de Kempen dat ze sliep en dat hij eraan kwam. Ze sliep tot hij de straat weer indraaide.

Met mij allereerste moederdag, toen ze een half jaar was, kreeg ik het mooiste cadeau ooit: “het ultieme slaapliedje”. Totaal onvoorbereid op wat er zou gebeuren zette ik mijn nieuwe cd van Andrea Boccelli aan. De cd was “Viaggio Italiano” en het eerste nummer was een aria uit Turandot van Giacomo Puccini met de toepasselijke naam “Nessun dorma”. Wie een beetje in de opera thuis is of wat Italiaans begrijpt, voelt hem misschien al aankomen.

De eerste twee woorden die gezongen worden, vormen een opdracht aan het volk. Voor zonsopgang moet de prinses achter zijn naam zijn gekomen om met hem te mogen trouwen. De prins maant het volk met "Nessun dorma". Bij het aanhoren van die twee eenvoudige woorden in het Italiaans stak onze dochter steevast haar duim in haar mond, draaide haar hoofdje naar mij toe en viel als een blok in slaap. De eerste paar keren dachten we nog aan toeval. We probeerden het vervolgens op ieder willekeurig moment uit. Het effect was 100% succes.

Zo kwam ik de dag, feestjes, familiebezoekjes en zelfs lange autoritten van en naar Italië via de Simplonpas door. De cd in de speler, “Nessun dorma” aan en slapen maar. Het lukte altijd, zelfs op commando als we het vertelden aan iemand die het niet wilde geloven.

Voor wie het nog niet snapt: Nessun dorma betekent ... Niemand mag slapen!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten