donderdag 14 augustus 2014

Rectificatie @GinoPress (omdat 't moet)

Vanochtend had ik twee berichten geplaatst op Twitter. @GinoPress eiste dat ik ze zou verwijderen. Bovendien moet ik een rectificatie plaatsen. Zo niet dan dreigt het persbureau met juridische stappen via een advocaat. Ik word namelijk beschuldigd van laster en smaad.

Het moet niet veel gekker worden. We hebben het hier over twee Twitter berichten die vermoedelijk nog niet eens waren opgemerkt door mijn volgers. Niemand had ze “ge-favoriet”. Evenmin waren deze twee berichten “ge-retweet” naar volgers van mijn volgers. Volgens mij had nog niemand (behalve het persbureau zelf) deze berichten opgemerkt. Nu lopen we het risico dat ze alsnog worden opgemerkt.

In deze berichten had ik mijn teleurstelling verwoord en melding gemaakt van het feit dat ik het een schande vond en eerlijk gezegd nog steeds vind, dat mijn zusje slechts 10 euro ontving vanwege een paar foto’s en filmpjes die zij had gemaakt van de brand in Weesp (afgelopen zondag)  nog voordat de professionele fotografen en de brandweer ter plaatse waren. In deze Twitteractie attendeerde ik amateurfotografen op de schamele opbrengst … is dat het probleem? Ik zie trouwens dat er een taalfoutje in zit “een verbindingsstreepje” dat er niet hoorde. Ik denk dat de échte persfotografen juist blij zouden worden van mijn bericht.

Maar goed, als borstkankerpatiënt moet ik werken aan mijn gezondheid. Stress opgelegd door een persbureau is niet goed voor mijn gezondheid. Mijn zusje hou ik graag te vriend en zij hangt er tussen. Een rectificatie dus? Dan doen we dat toch!
Helaas moet het dan wel op mijn manier. Want uit ervaring weet ik dat ik niet in staat ben mijn “al- dan-niet-gemeende” excuses te kunnen verwoorden in maximaal 140 karakters. Zeker niet als ik niet inzie hoe ik voldoe aan de criteria van laster en smaad in dit geval (http://www.mensenrechten.nl/mensenrechten-voor-u/vrijheid-van-meningsuiting).

Maar ik ben natuurlijk de leek in dit meningsverschil en al helemaal niet juridisch onderlegd. Het schijnt ook nog mijn schuld te zijn dat de foto’s van mijn zusje niet méér hebben opgebracht. We hadden namelijk al toestemming gegeven voor het plaatsen van de foto (die ik op Twitter had gezet) op RTL nieuws en het brandweerforum. Tja, zij waren eerder. Wij gingen er niet van uit dat er geld te verdienen viel. Ik vond het vooral stoer dat haar foto in een bericht van RTL nieuws wast gepubliceerd met haar naam eronder. Daar kan geen 10 euro tegenop. Maar als we direct (een) persbureau zouden hebben benaderd met de foto’s zonder dat een ander ze had gezien … ja, dan was er veel meer geld te verdienen geweest. Zo leer je nog eens bij. Dat ik geen zakenvrouw ben is duidelijk. Ik zal wel geen verstand van prijzen hebben die een foto wel of niet opbrengt.

De berichten op Twitter zijn inmiddels verwijderd. Ik vond een artikel op internet waarin te lezen is hoe persfotografen steen en been klagen dat hun inkomsten zwaar te lijden hebben onder de goedkope foto’s van amateurfotografen. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Als zij zich al “vrijwilliger” voelen met hun professionele werk, waar blijft de amateur dan met zijn/haar kiekjes.

Nu maar hopen dat mijn welgemeende rectificatie wél gelezen wordt en niet over het hoofd wordt gezien zoals de aanleiding hiertoe. Straks krijgt dit bericht heel veel aandacht en publiciteit, dat kan toch niet de bedoeling zijn? 
Maar ik zal hier niet meer over klagen, beloofd.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten