donderdag 3 november 2022

Van competentietest naar passie

Dat was de bedoeling. Maar ergens ging iets fout. En nu? Mijn passies zijn gevonden. Het wordt een heuse carrièreswitch, het roer gaat om en hoe.

De stichting waar ik sinds maart 2006 heb gewerkt, is per 1 mei van dit jaar opgeheven. De stekker werd er uitgetrokken, o.a. vanwege bedrijfseconomische redenen. Met mijn dienstverband van 16 jaar trok ik aan een behoorlijk lang eind. Zo kreeg ik een zak geld mee. Allemaal leuk en aardig, een lening is afgelost en zonnepanelen liggen op het platte dak van de aanbouw. Alles dankzij mijn werkloosheid. Maar ik ben in de tussentijd 57 geworden en met de huidige pensioenleeftijd moet ik nog een jaar of elf. Op basis van mijn leeftijd looft het UWV zelfs al een subsidie van twee maanden salaris uit aan een geïnteresseerde werkgever.

Eerlijk gezegd, heb ik nooit geweten wat ik wilde worden. Maar nu weet ik het echt niet meer. Op mijn gedane functies ben ik zeg maar “uitgekeken”. Ik ging naar Schoevers en werd secretaresse, maar dat werk heb ik sinds 2010 niet meer gedaan. Toen werd mijn functie gesplitst en ik koos ervoor de financiële administratie te doen. Want, daar was ik goed in en dat leek me wel zo veilig voor de continuïteit van de doorbetaling van de salarissen van niet alleen mijzelf maar ook die van mijn collega’s. Een opleiding in die richting heb ik nooit gevolgd. Maar potverdrie, wat vind ik dat werk saai.

De contactpersoon van het UWV snapt mijn twijfels en bood een competentietest aan. Daar zag ik wel wat in. Een jaar of wat geleden heb ik al eens zo’n test gedaan en toen kwam er “iets met schrijven uit”. Ik hoopte op een soort bevestiging of misschien zelfs een wat specifiekere duiding.

Maar ja, de ADHD’er in mij heeft de vragen dit keer anders geïnterpreteerd. Dat moet haast wel. Het is voor mij lastig werk en privé te scheiden. Een keertje ’s avonds of in het weekend (dat al op de vrije vrijdag begon) een mailtje beantwoorden, is toch helemaal geen moeite!? Of ik nu loop te lanterfanten of iemand antwoord geef … Maar goed volgens de competentietest ben ik een heuse workaholic. Ik moet mij hoeden voor te weinig tijd voor hobby’s. Als ik ergens blij mee was, waren het de coronajaren waarin ik volledig thuis mocht werken. Mijn privéleven kon ongehinderd doorgaan, zelfs toen ik tussendoor voor de derde keer ernstig ziek werd. Mijn werk deed ik juist "erbij". Thuiswerken bespaart enorm veel geneuzel en tijdverspilling door geklets bij de kopieermachine en het koffieapparaat.

Verder gaf ik in de test aan graag buiten te zijn en met mijn handen bezig te zijn. Doe mij maar open vragen, dan kan ik tenminste de juiste antwoorden geven. Want …

a) Buiten zijn houdt in: elke dag wandelen in het bos met twee hyperactieve boxers.

b) Met mijn handen bezig zijn houdt in: journalen met papier, journal, lijm, inkt, vulpennen etc.

Wat moet ik in vredesnaam met een algoritme dat hier voeger, metselaar, schilder etc. van maakt in de baanzoeker.nl?


Geen opmerkingen :

Een reactie posten