vrijdag 12 januari 2024

Valkuilen en misverstanden

Een update, dat blijkt nodig want er zijn mensen in mijn omgeving die denken dat ik inmiddels afscheid aan het nemen ben van mijn geliefden. Dat mijn laatste dagen zijn geteld en ik bezig ben met mijn bucketlist. Logische gedachten als je je hebt ziekgemeld met de mededeling dat er uitzaaiingen zijn gevonden door het hele lichaam.

Punt is, dat ik nergens last van heb. Nou ja, die tumoren zitten er echt, zo werd mij verzekerd. Maar het is vooral mijn hoofd dat overhoop ligt. ADHD viert hoogtijden en geniet van de chaos. Ik dus niet. Na welgeteld één week anti-hormonale pillen te hebben geslikt, herkende ik mijn grootste valkuil. De heks is terug. Ik weet precies waarom ik in 2013 voor deze rotzooi bedankte en ik bedankte opnieuw in 2021. Stemmingswisselingen. Nu is er geen alternatief, of wel. Ik stond op het punt met de medicatie te stoppen want hier heb ik geen zin in. Doe mij maar chemo. Daar kan mijn lijf wel wat mee, dat voelt als ranja.

De oncoloog denkt er anders over en blijft bij haar standpunt. Ik krijg nog lang geen chemo. Pas als het veel slechter gaat. Wel krijg ik hulp bij het orde krijgen van mijn hoofd en als het meezit bij het vinden van werk. Want hobbyen en wanden vol met nog (opnieuw) te lezen boeken zijn leuke dingen maar niet 24/7. En half februari loopt mijn contract af. Wat dan!? Ik moet me nuttig voelen en wat regelmaat is daarbij erg welkom.

In de tussentijd gaan we door met wat voor mij voelt als een loopgravenoorlog. Daar waar ik het liefst en gevoelsmatig vol in de aanval zou gaan. Zo moeten dus die pilletjes van een luttele paar millimeter doorsnede hun werk gaan doen. De oncoloog noemde een gemiddelde van 26,8 maanden tot die pillen hun werk niet meer (voldoende) doen. Het kan zelfs veel langer duren voordat ik überhaupt klachten ga ontwikkelen (ja en ook korter). Met andere woorden, zo benadrukte ze, denkt ze daarbij aan jaren en jaren. Ofwel de kans is nog altijd groot dat ik dood ga aan iets anders. Wie weet ga ik nog een aantal jubilea aftikken sinds de eerste diagnose in 2002.


Geen opmerkingen :

Een reactie posten