vrijdag 8 november 2013

Laatste chemokuur en operatiedatum

Gisteren las ik per toeval mijn horoscoop in Dagblad de Metro. Ik lees zelden of nooit een horoscoop maar bij het zien van dit bericht dacht ik wel “kom maar op met die uitdaging”. Mijn gsm had moeite mijn Twitter-bericht hierover te versturen en zo bleek het gisteravond nog altijd als concept klaar te staan.



Het lijkt meer iets uit mijn verleden maar aan de andere kant is mijn reactie op de chemo ook een grote verrassing gebleken. Het maakt niet uit want blijkbaar is het bericht toch telepathisch de wereld ingevlogen. De uitdaging is namelijk wel degelijk gearriveerd. Het voelt als een uitdaging en vervroegd Sinterklaas cadeau in één. Gistermiddag had ik een afspraak bij de mammacareverpleegkundige voor controle voor de laatste chemokuur van aanstaande maandag. Zo’n drie kwartier later dan gepland, maar dat mag de pret niet drukken, was ik aan de beurt. De verpleegkundige vertelde dat ze goed nieuws had. Daarbij bedoelde ze niet de lab-uitslagen, die overigens zeer goed waren, zeker gezien het feit dat ik bij de laatste kuur ben beland. Ze vertelde dat de operatiedatum is vastgelegd.
 
Ik kon maar één ding denken: “champagne”. De opnamedatum is namelijk drie weken na aanstaande maandag als de laatste chemokuur wordt toegediend. Op 2 december 2013 word ik ’s middags verwacht voor opname. Dinsdag 3 december word ik geopereerd. Ze vertelde dat ze normaal gesproken de operatie niet zó kort na de chemokuur inplannen, maar bij mij durven ze dat wel aan. Want ik heb het tot nu toe zo goed gedaan.

De verpleegkundige benoemde het oncologische herstelprogramma. We beaamden dat ik dit programma eigenlijk wel kan en mag overslaan. Er is gewoonweg geen aanleiding voor. Mijn conditie is wel ietsje minder dan een half jaar geleden, maar om me daarvoor in het psychische of fysieke zweet te gaan werken, voelt een beetje onzinnig.

Deze operatiedatum betekent in het kort dat ik 2014 in ga met een serie nieuwe littekens. De eerste solo-herceptin kuur komt te vervallen. Die zou namelijk op 2 december plaatsvinden. Zo kort voor de operatie wordt dat niet wenselijk geacht en die wordt daarom overgeslagen. Vlak voor de kerst zal dan de solotoer van start gaan. Daarbij kwam een andere verrassing ter sprake. Een waar ik minder blij van word en waar ik niet op had gerekend. De (anti)hormoontherapie kan namelijk simultaan met de herceptin (immunotherapie) beginnen. Dat betekent dat 2014 letterlijk en figuurlijk “het jaar van de overgang” wordt.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten