zaterdag 27 september 2014

Bewustwording anno 2014 – houdt het nooit op?

Daar gaan we weer. Het is borstkankermaand en dit keer gaan we niet “op vakantie naar”. We gaan evenmin gênant op de foto à la mamming. Anno 2014 mogen de vrouwen met gezonde borsten hun “meiden” gewoon vastpakken, fotograferen en plaatje publiceren met de kreet #houvast. Ik heb vaag nog iets gelezen over radijsjes in de grond. Ik wil niet eens weten wat het verband is met bewustwording. 

Eigenlijk wilde ik er niet eens over bloggen, maar nu kwam er weer zoiets voorbij met een vraag om aandacht voor mensen met een hersentumor. Ik zie echt niet in hoe zij gebaat zijn als iedereen een dagje in het grijs gehuld gaat. 
Bron afbeelding

De mannen worden niet meer buitengesloten. In plaats van #pamming mogen zij zich solidair verklaren met hun broeders met prostaatkanker (laten we de pechvogels met teelbalkanker ook gelijk wat aandacht geven). Alle mannen mogen dus meedoen. Die pakken hun gezonde edele delen vast en doen hetzelfde voor hun #broedersmetpech.

De Ice Bucket Challenge is zo goed als uitgeraasd. Die blazen we voor de gelegenheid wat leven in, ook al heeft deze vraag voor bewustwording niets met kanker te maken, maar met een tot nu toe 100% ongeneeslijke ziekte.

Kunnen we er niet een algehele stompzinnige combinatie van maken zodat we in één keer allemaal klaar zijn met zogenaamd “bewust worden” terwijl je helemaal niemand steunt die werkelijk geraakt wordt door de een of andere vreselijke ziekte.

Ik stel het me voor als volgt: vanaf nu gaan we allemaal één dag in het grijs (voor de hersentumoren – vraag me niet waarom grijs, maar die oproep doet nu weer eens de ronde). Dus: in het grijs en de mannen pakken hun edele delen, de vrouwen hun gezonde borsten en met zijn allen mogen die gezonde mensen een selfie van zichzelf plaatsen terwijl ze een bak ijskoud water over zich heen laten gieten.

Wat mij betreft gooien de patiënten dan de bakken water leeg en laten wij dat water extra koud zijn. Misschien worden ze dan wakker met hun onzin.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten