donderdag 27 juni 2013

Gewicht krijg OTZ


Zojuist belde de plastisch chirurg. Ze vroeg of haar telefoontje uitkwam. Natuurlijk kwam haar belletje niet ongelegen. Stel je voor. Er kon maar één reden zijn om mij te bellen. Ze had eindelijk de uitslag van de ct-scan van mijn buik.

Ze had inderdaad de uitslag en de beelden zien er goed uit. Er is een heel goed bloedvat gevonden. Mocht bij de operatie toch blijken dat het bloedvat niet geschikt is, dan zijn er ook nog voldoende andere bruikbare bloedvaten aangetroffen.

Ik bedacht me dat het inderdaad loont dat ik twintig jaar geleden ben gestopt met roken. Geen schade aan de bloedvaten, die bovendien zorgvuldig zijn doorgespoeld met de nodige glazen rode wijn. Ik heb gelezen dat rode wijn zorgt voor een gezond soort cholesterol. Diezelfde wijn heeft misschien mijn kansen op borstkanker wat verhoogd, maar het heeft er in ieder geval voor gezorgd dat de bloedvaten nu geschikt zijn om bij een DIEP flap operatie te dienen als bloedtoevoer naar de te reconstrueren borst. Het bewijst maar weer: ieder nadeel heeft een voordeel.

De plastisch chirurg sprak tot slot de hoop uit dat ik niet te veel zou afvallen van de chemo. Er moet immers een beetje buikweefsel overblijven. Zonder buikje géén nieuwe borst. Er zit maar één ding op. Mijn gewicht krijgt OTZ ofwel “Onder Toezicht Stelling”. 

Het ziet er naar uit dat ik in ieder geval de komende drie chemo kuren niet anders zal reageren dan de eerste. Ze hebben immers dezelfde samenstelling en dosering. Ik eet en drink nog altijd normaal en niet anders dan vóór de eerste kuur.

Ik zal er niet wakker van liggen als ik een paar kilo aankom. Maar liever niet al te veel. Ik zit niet te wachten op een nieuwe garderobe. Misschien moet ik voor aanvang van de operatie juist een paar kilo aankomen als compensatie voor wat er verplaatst gaat worden. Na de operatie heb ik waarschijnlijk geen buikvet meer over. Dan ben ik mogelijk in een onwaarschijnlijke maat 36 beland. Dan is er net zo hard een probleempje want dan zakt alles van me af. Maar dat wordt vast wel weer opgelost door de vervolgbehandelingen. Bij de hormoonbehandeling en immunotherapie bestaat een reële kans op (ongewenste) gewichtstoename.

Ik geef mijn buik een OTZ van zeker zes jaar zonder kans op vrijlating, zelfs niet bij uitstekend gedrag.

De plastisch chirurg merkte op dat het nog wel even zal duren voor we elkaar weer zien en ik vertelde haar dat het, gezien de chemo kuren die nog gaan komen, waarschijnlijk wel 2014 zal worden. Ik zal de oncoloog immers vast niet zo gek krijgen om de rustperiode tussen de kuren wat in te korten.

2 opmerkingen :

  1. Howdy! I could have sworn I've been to this blog before but after reading through some of the post I realized it's new to me.
    Nonetheless, I'm definitely happy I found it and I'll be bookmarking and checking back often!


    Look into my homepage: Kinnkorrektur

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Howdy ;-). Nice, does de translation button work well? Or do you read Dutch?

      Verwijderen