zaterdag 21 april 2012

Meneer Bus

Toen ik op de lagere school zat, hadden we kwekelingen. Dat waren de leerkrachten-in-opleiding van toen. Ze kwamen van de kweekschool en hun functieomschrijving was weinig origineel. Net als Pabo-studenten van nu kwamen ze oefenen in het lesgeven. Toen heette dat nog geen stagelopen.

Die kwekelingen hadden het lang niet altijd makkelijk. Ik herinner me nog goed hoe we het in het laatste jaar voor elkaar kregen (toen nog de zesde klas) onze kwekeling (juffrouw Wageningen – hoe handig is een schoolfoto waar je de namen bij hebt opgeschreven) huilend de klas uit te jagen. We waren stierlijk vervelend geweest en overschreden blijkbaar wat grenzen. Diep onder de indruk waren we. We verwachtten niet anders dan dat we vreselijk op onze donder zouden krijgen van onze meester, meneer Snijders, anders wel van de directeur. Hoe het afliep, dat kan ik me niet meer herinneren.

Wat ik me veel beter kan herinneren was meneer Bus. Hij was onze kwekeling in de eerste klas, nu groep 3. Hij had rood krullend haar, een baard en blozende wangen. Ik zie hem nog voor me en het is al zo’n veertig jaar geleden. Hij bloosde echt om alles. Meneer Bus ging ook mee naar de gymles. Voor de gymles wandelden we net zoals de kinderen tegenwoordig naar de gymzaal. In ons geval moesten we daar best wel een stuk voor lopen. De sporthal was niet vlakbij. Normaal gesproken willen de kinderen allemaal met hun vriendje of vriendinnetje aan de hand lopen en zeker niet met de meester of de juf. Voor de meiden uit mijn klas was dat anders. We hadden allemaal een zwak voor meneer Bus. We vochten om zijn hand. Allemaal wilden we aan zijn hand lopend naar de sporthal. We waren nog vreselijk jong maar meneer Bus was absoluut verzekerd van onze aanbidding.

Hoe zou het met hem gaan? Gezien mijn eigen leeftijd, zal hij nu rond de pensioengerechtigde leeftijd zijn of er zelfs al overheen. Heeft hij veel leuke of juist vreselijke jaren met vreselijk kinderen gehad. Of waren ze allemaal zo gecharmeerd van zijn rode krullen en blozende wangen. Wie zal het zeggen. Heeft iemand ooit les gehad van meneer Bus?

Geen opmerkingen :

Een reactie posten