maandag 29 juli 2013

Het Orakel van het Tweede Millennium'

Apolonia is Zeus alias Jupiter de baas

 
Jupiter had als hemelgod twee functies: de weergod en de god van de donder- en bliksem. Hij was het Romeinse equivalent van de Griekse god Zeus. Voor wie gelooft dat deze twee inderdaad het scepter zwaaien over de weerselementen heb ik slecht nieuws. Ik moet hen uit hun droom helpen. 


Beeld van Zeus in Olympia

bronvermelding:
http://www.dewereldwonderen.nl/7-wereldwonderen/klassieke-wereldwonderen/het-beeld-van-zeus-in-olympia/

Beeld van Jupiter Tonans,
vermoedelijk het cultusbeeld van zijn tempel in Rome (ca.1e eeuw),
naar een Grieks origineel vanLeochares
voor het Heiligdom van Zeus Polieus
op de Akropolis (4e eeuw v.Chr.) (Museo del Prado).

Bronvermelding: http://nl.wikipedia.org/wiki/Museo_Nacional_del_Prado
Zeus en Jupiter hebben sinds maart 2001 een almachtige bazin. Mijn moeder werd in 1928 geboren en in Voorschoten en vernoemd naar Apollo. Met weliswaar een ‘l’ minder in haar doopnaam, namelijk ‘Apolonia’, was zij de allerliefste moeder en oma en tijdens haar leven kon zij - naar ons idee - álles. Maar sinds haar overlijden in 2001 zijn haar krachten magistraal. 
 
Hettie, mijn zus, beweert al jaren als ze – voor welke gelegenheid dan ook – bepaalde weersomstandigheden nodig heeft terwijl deze juist niet worden voorspeld, dat ze dan moeders hulp inroept. Deze hulpvraag werkt met een zekerheid van 100% en ze vraagt die hulp alleen als het écht nodig is. Zo ook afgelopen weekend. Er stond een barbecue gepland en de weersvoorspellingen verwezen haar naar de ‘grillpan op het fornuis’. Hettie vroeg vanuit haar appartement aan de Hoogstraat in Weesp vanaf de tweede verdieping om hulp van boven. Toen ze even later naar buiten stapte, rolden haar ogen bijna uit hun kassen. Ze maakte een foto en stuurde die naar mij met WhatsApp met de opmerking “need I say more?”. Nee, ik was allang overtuigd. Voor haar deur in de Vecht lag een schip. Dat schip droeg de naam “Apolonia”. Diezelfde avond kon zij naar harte lust genieten van de barbecue want het weer was wonderbaarlijk omgeslagen.


Het verschijnen van de Apolonia was het eerste teken
dat het verzoekje voor bbq-weersomstandigheden serieus in behandeling was.

De ‘toevalligheden nemen een nieuwe wending’. Dit keer verwijzen ze mij naar de Griekse mythologie. Nader onderzoek op internet bracht mij op Wikipedia waar vermeld staat dat de oude Romeinen Apollo vereerden als een reddende god, zowel in nood veroorzaakt door een epidemie of een inval van vijanden, als in elke andere nood. Apollo gaf bovendien orakels en was de god van muziek en levensvreugde. Maar als hij toornig werd, kon hij een strenge en straffende god zijn, met wie men zich dan moest verzoenen. Kortom, Apollo was een sterke god.



Apollo, god of music, Athenian red-figure kylix
C5th B.C., Archaeological Museum of Delphi

bronvermelding: 
http://www.theoi.com/Olympios/Apollon.html


Dat onze overleden moeder nu dus de signalen afgeeft dat zij de inderdaad de heerseres is over de weergoden verbaast mij niets. Ik heb wel iets met orakels. Tijdens een vakantie in Griekenland, vroeg Gert-Jan het Orakel van Delphi om wijze raad/hulp ‘of hij mij nu wel of niet ten huwelijk moest vragen’. Ik ben het Orakel nog altijd dankbaar voor de juiste aanwijzingen. Wat ze ook mogen zijn geweest.

Het Orakel van Delphi

Bronvermelding:
http://www.griekenlandonline.nl/delphi-meteora-auto-reis.htm
Dat mijn moeder werd vernoemd naar een reddende god, dat is echter ook voor mij een nieuw gegeven. Als Griekse god was Apollo de god van de ziekte en gezondheid. Ik wist van mama’s krachten. Ik proef er immers de vruchten van. Maar dat deze vruchten mogelijk verband zouden houden met Apollo die zowel voor de Grieken als de Romeinen dezelfde naam droeg, geeft mij een oneindig vertrouwen.


Op Wikipedia is een foto te zien van het heiligdom van Delphi met in haar midden de Apollontempel “Orakel_van_Delphi”. Mij is het duidelijk. Apolonia is het Orakel van het Tweede Millennium. Als haar nageslacht genieten wij haar bijzondere bescherming.


Delphi met in het midden de Apollontempel

Bronvermelding: http://nl.wikipedia.org/wiki/Delphi_(Griekenland)
Note: zal ik dan maar niet hebben over mijn Tony Mora's? Die lichtbeige die met pythonleer zijn bewerkt? Is het toeval dat Apollo in het bezit kwam van het Orakel van Delphi na het doden van de ... Python van Delphi?

Geen opmerkingen :

Een reactie posten